Førerkort på Moped (M146)

Hos oss kan du ta mopedførerkort. Moped kan du leie, eller ta med egen. Har du gjennomført trafikalt grunnkurs, og fått beviset for dette, kan du starte på mopedkurs.

Opplæringen er delt opp i fire trinn, hvor trafikalt grunnkurs er det første.

Leter du etter trafikalt grunnkurs?

Før du begynner med moped lappen må du ha gjennomført TG.

Trinn 2

I dette trinnet skal du tilegne deg kunnskap om mopeden og mopedkjøring, og lære å mestre mopeden rent kjøreteknisk. Tre timer teori er obligatorisk. Gjennom kurset vil eleven tilegne seg kunnskap om kjøretøyet og føreransvaret i tillegg til grunnleggende kunnskap om mennesket og vegen.

I kjøregården skal eleven lære å mestre å bruke mopeden.

På slutten av dette trinnet skal en vurderingstime gjennomføres. Her skal eleven og lærer sammen vurdere om elevens ferdigheter er gode nok til å fortsette på trinn 3.

Trinn 3

Målet for Trinn 3 er at eleven skal kunne kjøre selvstendig i variert trafikk.

Obligatorisk på dette trinnet er Sikkerhetskurs i trafikk, 3 timer, og en vurderingstime.

Trinn 4

Eleven skal gjennom opplevelse og erfaring videreutvikle sin kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås. Eleven skal utvikle evne til refleksjon, til å ta andres perspektiv og til å velge kjøremåter med lav risiko.

Bestilling av Førerkort på Moped (M146)

Kort tid etter at vi har mottatt din bestilling, vil du bli kontaktet av en av våre ansatte. Det er derfor viktig at du fyller inn riktig informasjon om hvem du er. Dato for kjøretimer avtales i etterkant.